Boeing 737-201 Piedmont Airlines, Hasegawa 1:200

03.08.2019 12:50

Před cca půl rokem jsem v rámci staveb Boeingů 737 zahájil stavbu 737-200 od Hasegawy v měřítku 1:200. Použil jsem stavebnici s dvěma kity ve dvou zbarvení ANA - jedna klasická "Mohican" a druhá současná verze. 

Vybral jsem si zbarvení, ve kterém byly první Boeingy 737-200 dodány Piedmont Airlines a excelentní obtiskový aršík od Vintage Flyer Decals včetně maskovacích šablon.

U této stavby jsem rezignoval na průhledná okénka kabiny a vzhledem ke kvalitě a vzhledu obtisků od Vintage Flayer Decals jsem se rozhodl použít obtisky. Kokpit i okénka jsou v provedení "3D", tzn. naznačený interiér. 

Okénka kabiny jsem zatmelil Miliputem. U kokpitu se následně potvrdilo, že zatmelovací rozhudnutí bylo správně, neb průhledný plastový díl pro kokpit byl nekvalitně vylisovaný a je v několika místech menší, než má být.

Další úprava se týká podovzkových šachet. Přední šachtu jsem upravil do hloubky a tvaru odpovídající originálu. U hlavního podvozku Hasegawa zvolila zjednodušení, tzn. v místě otvorů tvůrci vytvořili "misky" odpovídající rozměrům a hloubce hlavních podvozkových kol. Rozhodl jsem se tyto "misky" odstranit a vytvořit otvory odpovídající předloze.

  

Vyrobil jsem z plastových destiček a profilů Evergreen prostor podvozkové šachty a vlepil do do trupu. Bohužel až později jsem si všiml, že mi jedna příčka trochu ujela a je na křivo. Pod sestavení společně s křídle jsem ale dospěl k závěru, že to nebudu řešit, neb je chyba dostatečně skryta.

Zbarvení šachet jsem nakonec zvolil světle šedé. Současné verze boeingu 737 mají obvykle šachty bílé a přestříkané antikorozním lakem, který vypadá na fotografiích někdy do oranžova, někdy spíš do růžova. Nicméně jsem našel řadu fotografií, bohužel nijak kvalitních, kde u prvních Boeingů 737 Original (100/200) působí šachty jako světle šedé, případně zasviněné olejem. Tak jsem se rozhodl použít šedou a olejový wash Van Dykovu hnědou.

Rozhodl jsem se předělat NACA vstupy vzduchu do klimatizačního systému (Ram Air) v centroplánu, které byly poněkud zjednodušené a měly nesprávný tvar. Výsledek není ideální, ale rozhodně lepší, než původní tvar.

Vzhledem k celkem intenzivnímu studiu fotografií a podkladů k Boeingu 737 i v souvislosti se stavbou Daco Skyline B735 v 1:144 bylo zřejmé, že budu upravovat tvar trupu. Kdybych stavěl tento kit samostatně, asi bych si nevšiml, jak je tvar přední části nesprávný. Trochu jako tvář křečka s plnými vaky potravy. :-) Bylo nutné zúžit spodní část tak, aby vznikl ovál, který je dole mírně zúžený. K porovnávání tvaru mi sloužily fotografie, výlisky Daco Skyline a výlisky B738 od Hasegawy v 1:144. Současně jsem přeryl linku radomu, který byl příliš malý.

Ze stavby: Boeing 737-201 Piedmont Airlines, Hasegawa 1:200