Boeing 737-530 Smart Wings, Hasegawa 1:200

22.03.2016 14:30

I na tomto modelu jsem zahájil stavební práce před mnoho lety, konkrétně v roce 2008. S výjimkou resinových motorů Braz jsem stavěl model z krabičky.

Ale v roce 2009 jsem toho nechal, protože mě odrazoval tvar části pilotní kabiny a oblouku nad ní. S tímto tvarem letadlo vypadalo, jako by bylo upraveno pro závody mezi pylony. Okna pilotní kabiny byl příliš zkosená. Nechtělo se mi dál do modelu investovat tak vzácný volný čas a model jsem odložil ve stavu, který je zřetelný z fotografie níže.

Až v březnu roku 2015 jsem dostal chuť s rozdělaným modelem něco provést a první krok vedl k úpravám tvaru pilotní kabiny. S pomocí tenkých plastových destiček a tmelu jsem provedl úpravy. Jako referenci jsem použil modely 1:200 B373-200, B737-800 a B727-200 od Hasegawy. S výsledkem jsem byl spokojen. Provedl jsem ještě dočištění povrchu a doryl některé linky na křídlech a ocasních plochách. 

Koupil jsem doplňkovou sadu od firmy Platz pro B737. Obsahuje lepty pro měřítka 1:144 a 1:200 a odlitek ostruhy z bílého kovu pro B734. Pro tuto chvíli jsem použil antény.

Celý model jsem nastříkal surfacerem.

Obtisky jsem pořídil od DRAW Decal a zde je link na obtisky v aktuální nabídce.

V současné době jsou obtisky DRAW Decal tištěny technologií Digital Silk, já jsem kupoval ještě verzi aršíku, která byla tištěna na ALPS a neobsahovala některé detaily (nákladové dveře, popisky motorů atp.) a na aršíku byly pouze imatrikulace OK-SWZ a OK-SWY. Koupil jsem aršíky dva, neboť jsem oprávněně očekával, že bílá nebude dostatečně krýt. A udělal jsem dobře. 

Obtisky s detaily jsem pořídil u Nazca-decals (zde link) tištěné na laserové tiskárně.

A druhý set je od Avigraphics "Boeing 737 Detail Decal" AG2093. Tištěny jsou klasicky a mají vysokou kvalitu. Dají se koupit na modelářských webech v Evropě i v Americe.

Zjistil jsem, že mi chybí ještě další detaily a byl jsem si nucen vyrobit vlastní sadu. Pracoval jsem ve Photoshopu a nasázel jsem tam toho víc, kdybych něco skazil a i pro případné další stavby. Tisknul jsem na laserové tiskárně. Moje "domácí" sada vypadá takto:

Model jsem stříkal barvami Gunze řady C a Alcladem. Oranžovou jsem si nakonec namíchal dle referencí na letácích Smart Wings a podle pocitu.

Když bylo nabarveno, pustil jsem se do nanášení obtisků. Jako jeden z prvních kroků byl obtisk pilotní kabiny. Po nanesení jsem ke své nevelké radosti zjistil, že jsem to trochu s tou úpravou tvaru přední části trochu přehnal a kdybych se dostal na půl cesty, tak by to bylo ono. Přestože má teď trochu tvar jako B727 od Airfixu, tak se mi osobně zdá, že je to přeci jen lepší, než původní závodní verze mezi pylony. :-)

Po nanesení řady obtisků a permanentním prohlížení a porovnávání jsem zjistil, že mě irituje tvar oken pilotní kabiny. Začal jsem studovat různé obtiskové sety různých výrobců obtisků a dospěl jsem k názoru, že by stálo za to, abych použil jiný obtisk - konkrétně ze starší sady od Skyline - B374 Virgin Express. Model jsem postavil již před lety, zbyla mi ale záložní sada obtisků s pilotní kabinou. Přední část skel je nižší než u Avigraphics a dolní linie skel je jinak zalomená. Byly to trochu nervy, ale výsledek je lepší - stálo to za to..

Zůstává mi mimo jiné jedna nepřesnost vůči předlože a to na umístění nápisu "smart Wings.net" nad okny na levé straně trupu (portside). Modrý nápis nemá zasahovat do oranžové plochy, nicméně zasahuje. Když jsem vyměřoval maskování před nástřikem oranžového pole, tak jsem pečlivě porovnával řadu dostupných fotografíí originálu. Zdá se, že to nestačilo. Ukázalo se totiž, že na oné nepřesnosti se podílí řada drobných nepřesností, které se sečetly. Linka oranžové by měla asi být mírně níž a trochu prohnutá směrem dolů. Nápis z obtiskového archu by měl být nepatrně menší nebo kratší a poslední faktor může být i určitá nepřesnost tvaru trupu modelu. To dohromady sečteno dá odchylku cca 2 mm, které způsobí výše zmíněný problém. 

Druhá chyba je na lévé straně trupu - linie oken směrem k VOP vede příliš vysoko. V přední části trupu je ve správné výšce, ale směrem k zádi nesprávně stoupá. Chyby jsem si zpočátku nevšiml, ale později jsem jsem byl zoufalý... Chybu způsobila nedostatečná příprava před nanesením obtisků s nápisem "Smart Wing".  Napis "Smart Wings" jsem odřízl od oken na původním archu DRAW decal. Okénka na první verzi setu od DRAW decal, která byla tištěna na tiskárně ALPS, byla menší a příliš hranatá. Chtěl jsem proto použít okna od Avigraphics. Nanesl jsem proto na trup jen nápis "Smart Wing" a ačkoliv jsem měl správnou linii oken aznačenou maskovací tejpou, neuhlídal jsem finálně správné usazení. "Ocásek g" na nápisu "Smart wings" překrývá dvě okna a emergency exit nad křídlem zasahuje do "W". Tím, že jsem dopustil, že nápis trochu ujíždí nahoru, tak jsem způsobil, že i linie oken jede směrem nahoru. U nápisu, který je o poznání kratší, to nevadí. Ale na té linii oken se to setsakramentsky projevilo.

Musím se s tím smířit...

V mezičase jsem si ovšem všiml, že mi obtisky s nápisem "smart Wings.net" začaly praskat. Objevily se jemné trhliny, které se začaly šířit.

Časem se praskliny zvětšovaly.

Domnívám se, že jsem to způsobil příliš silnou vrstvou laku Gunze C Superclear. Kdybych dal tenoučkou vrstvu a nechal dobře proschnout, tak by se to jistě nestalo. Do budoucna budu používat pro zafixování obtisků od DRAW decal Tamiya lak. Mám vyzkoušené, že nic takového nedělá. Nakonec jsem to zaretušoval jemně rozředěnou modrou barvou. Naštěstí jsem objevil odstín, který dobře seděl. Poté jsme vše přelakoval, nyní již lakem Tamiya a opatrně přebrousil a přeleštil. Musel jsem to několikrát opakovat. Pouhým okem to není vidět, sensor fotoaparátu to bohužel odhalí. Především proto, že původní obtisk obsahuje rastr k dosažení odpovídající odstínu a nanesená barva je bez rastru. Pokoušel jsem se o nanesení druhé vrstvy obtisku (měl jsem totiž dvě sady, především z důvodu dostatečného krytí bílé na SOP), ale modrá ve dvou vrstvách byla příliš tmavá a vůbec neodpovídala předloze.

Dostal jsem se konečně k podvozkům. Kola jsem použil ze sady Bra.Z. models pro Boeing 737-300 (B2KC3W) 1:200. Ve stavebnici jsou kola skoro nepoužitelná. 

Na přední podvozkové noze jsem doplnil naznačení hydrauliky ovládání směru předního podvozkového kola. Na hlavním podvozku jsem původně chtěl použít PE díl na dveře ze sady Platz, ale ukázalo se, že je přiliš malý a vůbec neodpovídá tvaru originálu. Nakonec jsem upravil a zeslabil původní plastový díl, který jsem před tím oddělil od výlisku nohy podvozku. Určitě to vypadá lépe. Doplnil jsem přední podpěru hlavní podvozkové nohy plastovou tyčkou ze sady Evergreen. Dveře předního podvozku jsem použil ze sady Platz. Ty se naopak velmi povedly.

Doufám, že je to správně, protože jediný přesvědčivý podklad, který jsem našel na internetu, byla fotografie z Boeingu 737-300. Vím, že 737 NG to má trochu jinak, ale doufám, že řada 500 to más tejně jako 300. Jsem překvapen, že přestože je dostupné velké množství fotografií podvozků a to i velmi detailních, tato část obvykle není zřetelná.

Po usazení podvozků a dolepení zábleskových majáků na trup jsem už měl dojem, že je hotovo.

Ale nebylo. Při přípravě na fotografování hotového modelu jsem si až při prohlížení náhledu všiml, že model má zdeformované poslední dvoučíslí telefonního čísla, které je uvedeno na motoru. Naštěstí jsem měl druhou sadu obtisků a číslo mohl opravit.

Fotogalerie hotového modelu je zde.

  

Ze stavby: Boeing 737-530 Smart Wings, Hasegawa 1:200