Boeing 737-530 Smart Wings, Daco Skyline Models 1:144

07.02.2024 20:56

Rozhodl jsem se udělat reparát z Boeingu 737-500, ale po měřítku 1:200 jsem tentokrát volil 1:144. Není to poprvé, co jsem otevřel krabici se stavebnicí v 1:144, již řadu let mám rozšťouraný Concorde od Revellu. Zvolil jsem zcela identickou předlohu a tak bude srovnání výsledku ve dvou měřítkách. 

Mám v úmyslu udělat čirý kokpit i okénka. V případě Skyline Models to znamená vyškrábat rydlem okna podle šablon, která jsou uvnitř výlisku trupu. Výlisky trupu jsou vylisovány bez výřezu pro průhlednou část oken kokpitu, ale odpovídající průhledný díl je dodáván též. Považuji to za moudré řešení, neboť si uvědomuji, že většina modelářů, kteří stavějí dopravní letadla, preferují obtisky místo průhledných oken. Ale Danny Coremans na takové, jako já, nezapomněl. Díky!

Vytvořil jsem velmi zjednodušenou pilotní kabinu, neboť se mi zdálo, že by úplné prázdno působilo trochu divně. 

Současně jsem zatmelil rytí kolem předních dveří a okápek nad nimi, protože jsou příliš vysoké a okápek tudíž není na správném místě a nemá správný úhel. Přikládám výkres od Jennigse Heiliga, který zveřejnil na webu Airlinercafe.

Na palubní desku jsem položil mapu letiště, ale není tam skoro nic vidět. :-) Zde přední část po prvním kontrolním nástřiku surfaceru.

Pořídil jsem lepty od Extratech. Podvozkovou šachtu jsem ještě vylepšil o hřídel pohonu vztlakových klapek. 

A v této fázi jsem se poněkud zadrhnul, neb zavolaly pracovní povinnosti a můj původní plán dokončit v roce 2018 model dostal povážlivé trhliny.

Malými přískoky jsem sestavil a přilepil křídla. Vyrobil světlomety. Především díky Davidu Lengyelovi, který mi poradil na Modelforu, jaké a kde pořídit perfektně transparentní dvousložkové lepidlo. Zde odkaz: shop.hphmodels.cz/cs/chemie-a-doplnky/33-specialni-dvouslozkove-epoxydove-lepidlo.html

Výrazně jsem se zasekl na tmelení přechodu trup křídlo. Naznačená spára u stavebnice je správně, ale udělal se mi tam trochu schod a tmelil jsem na hodně pokusů. Když to už vypadalo ok, tak jsem to stříknul surfacerem a zjistil, že to pořád není ono. Opravoval jsem též i rytí na trupu v místech spojů obou polovin trupu a mezi průhlednou částí kokpitu a trupem. 

Při studiu podkladů jsem též zjistil, ke svému velkému překvapení, že jakkoliv je Daco Skyline tvarově skvělý, tak na trupu chybí jemný prolis, který je mírně nad úrovni náběžné a odtokové hrany a mají ho všechny verze 737. Revell u své 737-800 ho nemá též, nicméně Zvezda ano. 

Zde ukázka výlisků od Zvezdy:

Hasegawa v 1/200 u verze 737-200 ho má, ale je příliš výrazný a hluboký, 737-400/500 ho nemá a 737 NG ho má správně. Nicméně jsem nenašel odvahu ho na trupu začít dloubat a nechám to tak, jak to je.

V roce 2020 jsem se po pauze ke stavbě vrátil a začal řešit motory. Na výliscích tzv. hot section chybí struktura, která je pro tuto část charakteristická. Není to pouze kužel. Nejdřív jsem chtěl chtěl problém vyřešit pouze rytím, ale nakonec jsem se to rozhodl vyřešit nejen rytím, ale i tenkým plátkem plastové destičky vytvarované do odpovídajícího tvaru.

Zde detail originálu:

PE díl ze sady Daco Skyline jsem použil k ochraně motorového pylonu před horkými plyny z motorů. Podle originálu jsem zdůraznil rytí a rozdělení jednotlivých desek.

Ze stavby: Boeing 737-530 Smart Wings, Daco Skyline Models 1:144